Infància 257

Infància 257
Infància
1 de març de 2024

Títol

Autor


Editorial. Llums i ombres

La revista que teniu a les mans posa en relleu els llenguatges artístics en l’educació infantil. L’art és un procés molt ampli en el qual es vinculen els sentits i les emocions. Les arts, en plural, mostren una definició oberta, subjectiva, discutible. Perquè fer art va molt més enllà de pintar, dibuixar o fer una manualitat. Fer art és permetre’s fluir –ser, fer i estar–, i els llenguatges artístics, com tots els altres llenguatges, afavoreixen la comunicació amb els altres.

Revista Infància


L’entrevista. Parlem de les arts amb Eulàlia Bosch «Amb la curiositat comença tot»

Som amb l’Eulàlia Bosch (Barcelona, 1949), professora de filosofia, curadora d’exposicions i creadora de projectes que connecten les arts, l’educació i la filosofia amb la vida quotidiana, per mantenir una conversa sobre la relació entre l’art i l’educació.

Anna Tetas


Índex. Infància 257

Editorial. Llums i ombres

La revista que teniu a les mans posa en relleu els llenguatges artístics en l’educació infantil. L’art és un procés molt ampli en el qual es vinculen els sentits i les emocions. Les arts, en plural, mostren una definició oberta, subjectiva, discutible. Perquè fer art va molt més enllà de pintar, dibuixar o fer una manualitat. Fer art és permetre’s fluir –ser, fer i estar–, i els llenguatges artístics, com tots els altres llenguatges, afavoreixen la comunicació amb els altres.

Revista Infància

I tu què en penses? Quin lloc tenen les manualitats a l’educació infantil?

Des de la revista Infància, llancem la pregunta i esperem la vostra resposta a les xarxes socials, perquè generar debat dels temes que envolten l’educació sempre és necessari.

Revista Infància

Referents. Els temps i els dies d’Artur Martorell

Un pedagog il·lustre, paradigma de la solidesa de la tradició cultural catalana i de la renovació pedagògica; un mestre entra-nyable, apassionat per la seva feina, humanista entestat a obrir camins i d’una bonhomia indiscutible; un educador polifacètic que va participar en el món del lleure a través de l’escoltisme i les colònies escolars, en el món de l’edició amb llibres per a infants i joves d’alta qualitat; promotor del gust per la bona literatura i col·laborador de Cavall Fort; lingüista convençut que l’ensenyament de la llengua a l’escola és bàsic i no té espera; gestor municipal, que va promoure concerts i emissions radiofòniques per a escolars; formador de mestres… I un llarg etcètera. Aquest és Artur Martorell (1894-1967). A la primera Escola d’Estiu de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, l’any 1966, hi va fer un curs de llenguatge. Al cap de poc ens va deixar. Quan el professor Octavi Fullat començava la seva carrera com a docent, el va anar a veure i li va quedar gravada una frase que li va dir: «L’important, en educació, és creure en l’esdevenidor».

David Pujol i Fabrelles

Plana oberta. El valor d’educar per mitjà de l’art

Com poden els nens i les nenes apassionar-se pel coneixement mitjançant l’art i generar un transport cap a la cultura? Com pot una mestra mantenir viu aquest coneixement?

Yunisley Balmaseda

Educar de 0 a 6 anys. Síndrome de Stendhal: sobredosi de bellesa

Arribarà el moment en què haurem de debatre i repensar l’art a les escoles. Què és l’art? És realment present a l’escola? I, en cas afirmatiu, quin és el seu sentit?, de quina manera hi és?, quins espais habita?, amb quin objectiu? El respectem? Respectem la relació entre infància i art?

Àngela Bosch, Pau Sobrerroca

Experiències. Fer un dibuix o dibuixar?

Fa temps que ens adonem que el model d’acompanyament al dibuix que es proposa a la majoria de les escoles no és un model d’èxit. Els infants deixen de dibuixar quan s’adonen que el seu producte no és excel·lent. Costa trobar adults que dibuixin pel fet de gaudir, igual que canten, ballen o escriuen…

Glòria Vives

Experiències. Harmonia entre el món virtual i el món analògic. El taller del material gran

Les escoles tenim el repte d’afrontar la relació entre els llenguatges digitals i els infants, sense caure en els paranys de les tecnologies. Les possibilitats dels dispositius electrònics són innegables i els equips de mestres hem de pensar com fer-los dialogar amb el potencial creatiu dels infants mentre transiten entre el món real i el món imaginari, el virtual i l’analògic.

David Altimir, Maite Pujol

Bones pensades. Buscant l’equilibri

Cada dia, quan obro la porta de l’estança al matí, m’esforço per trobar l’equilibri entre el que diu la teoria i el que faig en la realitat. Em resulta difícil i motivador a parts iguals.

Sílvia Mayol 

Experiències. Viure el teatre des de la infància

Deia Antonio de la Torre, l’actor, en una entrevista, que el teatre hauria de ser matèria obligatòria a l’escola, i hi estem d’acord, perquè és una eina ben poderosa per construir la identitat de les persones, especialment a l’etapa d’infantil, que és on tot comença i on tot és possible.

Roser Escuriet

Experiències. La instal·lació

L’educació artística pot anar més enllà de l’expressió plàstica a través del dibuix, la pintura i el modelatge. Per què restringir als infants l’accés a altres manifestacions més conceptuals? Potser perquè a la majoria de nosaltres –adultes del carrer, poc familiaritzades amb l’art contemporani– se’ns fa un gra massa presenciar una performance, una acció o una instal·lació i no entendre res de res?

Assumpta Carreras

L’entrevista. Parlem de les arts amb Eulàlia Bosch «Amb la curiositat comença tot»

Som amb l’Eulàlia Bosch (Barcelona, 1949), professora de filosofia, curadora d’exposicions i creadora de projectes que connecten les arts, l’educació i la filosofia amb la vida quotidiana, per mantenir una conversa sobre la relació entre l’art i l’educació.

Anna Tetas

Infant i societat. L’hort escolar i social

L’hort escolar i social va encetar de manera «oficial» aquesta aventura el darrer curs 2022-2023. L’adjectiu «escolar» va indefugiblement unit al de «social», puix és també de la societat de Gaianes, Alacant. Social del llatí societas, que ens parla de comunitat amb tot allò que comporta. Escola i comunitat es donen la mà.

Ezequiel Biosca

Poesia. Art i poesia, un vincle primerenc

La poesia entra dins del que anomenem expressió artística i escoltar poesia és un aprenentatge, és un gaudi auditiu del llenguatge a través de la veu, el so i el ritme.

Carles Cano

Llibres i art

Són les autories amb un discurs i una recerca pròpia, les que agraden o les que romandran en el temps. Les que generen interrogants a qui mira, llegeix…, sent.

Sergi Portela, Amàlia Ramoneda, Mariona Trabal

Informacions

Revista Infància

Per saber-ne més. Art a l’abast de petits i grans

Revista Infància

Portada i crèdits

Revista Infància

Revista Infància


Revista Infància

Títol


Editorial. Llums i ombres

La revista que teniu a les mans posa en relleu els llenguatges artístics en l’educació infantil. L’art és un procés molt ampli en el qual es vinculen els sentits i les emocions. Les arts, en plural, mostren una definició oberta, subjectiva, discutible. Perquè fer art va molt més enllà de pintar, dibuixar o fer una manualitat. Fer art és permetre’s fluir –ser, fer i estar–, i els llenguatges artístics, com tots els altres llenguatges, afavoreixen la comunicació amb els altres.

Autor


Revista Infància


Títol


L’entrevista. Parlem de les arts amb Eulàlia Bosch «Amb la curiositat comença tot»

Som amb l’Eulàlia Bosch (Barcelona, 1949), professora de filosofia, curadora d’exposicions i creadora de projectes que connecten les arts, l’educació i la filosofia amb la vida quotidiana, per mantenir una conversa sobre la relació entre l’art i l’educació.

Autor


Anna Tetas


Títol


Índex. Infància 257

Editorial. Llums i ombres

La revista que teniu a les mans posa en relleu els llenguatges artístics en l’educació infantil. L’art és un procés molt ampli en el qual es vinculen els sentits i les emocions. Les arts, en plural, mostren una definició oberta, subjectiva, discutible. Perquè fer art va molt més enllà de pintar, dibuixar o fer una manualitat. Fer art és permetre’s fluir –ser, fer i estar–, i els llenguatges artístics, com tots els altres llenguatges, afavoreixen la comunicació amb els altres.

Revista Infància

I tu què en penses? Quin lloc tenen les manualitats a l’educació infantil?

Des de la revista Infància, llancem la pregunta i esperem la vostra resposta a les xarxes socials, perquè generar debat dels temes que envolten l’educació sempre és necessari.

Revista Infància

Referents. Els temps i els dies d’Artur Martorell

Un pedagog il·lustre, paradigma de la solidesa de la tradició cultural catalana i de la renovació pedagògica; un mestre entra-nyable, apassionat per la seva feina, humanista entestat a obrir camins i d’una bonhomia indiscutible; un educador polifacètic que va participar en el món del lleure a través de l’escoltisme i les colònies escolars, en el món de l’edició amb llibres per a infants i joves d’alta qualitat; promotor del gust per la bona literatura i col·laborador de Cavall Fort; lingüista convençut que l’ensenyament de la llengua a l’escola és bàsic i no té espera; gestor municipal, que va promoure concerts i emissions radiofòniques per a escolars; formador de mestres… I un llarg etcètera. Aquest és Artur Martorell (1894-1967). A la primera Escola d’Estiu de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, l’any 1966, hi va fer un curs de llenguatge. Al cap de poc ens va deixar. Quan el professor Octavi Fullat començava la seva carrera com a docent, el va anar a veure i li va quedar gravada una frase que li va dir: «L’important, en educació, és creure en l’esdevenidor».

David Pujol i Fabrelles

Plana oberta. El valor d’educar per mitjà de l’art

Com poden els nens i les nenes apassionar-se pel coneixement mitjançant l’art i generar un transport cap a la cultura? Com pot una mestra mantenir viu aquest coneixement?

Yunisley Balmaseda

Educar de 0 a 6 anys. Síndrome de Stendhal: sobredosi de bellesa

Arribarà el moment en què haurem de debatre i repensar l’art a les escoles. Què és l’art? És realment present a l’escola? I, en cas afirmatiu, quin és el seu sentit?, de quina manera hi és?, quins espais habita?, amb quin objectiu? El respectem? Respectem la relació entre infància i art?

Àngela Bosch, Pau Sobrerroca

Experiències. Fer un dibuix o dibuixar?

Fa temps que ens adonem que el model d’acompanyament al dibuix que es proposa a la majoria de les escoles no és un model d’èxit. Els infants deixen de dibuixar quan s’adonen que el seu producte no és excel·lent. Costa trobar adults que dibuixin pel fet de gaudir, igual que canten, ballen o escriuen…

Glòria Vives

Experiències. Harmonia entre el món virtual i el món analògic. El taller del material gran

Les escoles tenim el repte d’afrontar la relació entre els llenguatges digitals i els infants, sense caure en els paranys de les tecnologies. Les possibilitats dels dispositius electrònics són innegables i els equips de mestres hem de pensar com fer-los dialogar amb el potencial creatiu dels infants mentre transiten entre el món real i el món imaginari, el virtual i l’analògic.

David Altimir, Maite Pujol

Bones pensades. Buscant l’equilibri

Cada dia, quan obro la porta de l’estança al matí, m’esforço per trobar l’equilibri entre el que diu la teoria i el que faig en la realitat. Em resulta difícil i motivador a parts iguals.

Sílvia Mayol 

Experiències. Viure el teatre des de la infància

Deia Antonio de la Torre, l’actor, en una entrevista, que el teatre hauria de ser matèria obligatòria a l’escola, i hi estem d’acord, perquè és una eina ben poderosa per construir la identitat de les persones, especialment a l’etapa d’infantil, que és on tot comença i on tot és possible.

Roser Escuriet

Experiències. La instal·lació

L’educació artística pot anar més enllà de l’expressió plàstica a través del dibuix, la pintura i el modelatge. Per què restringir als infants l’accés a altres manifestacions més conceptuals? Potser perquè a la majoria de nosaltres –adultes del carrer, poc familiaritzades amb l’art contemporani– se’ns fa un gra massa presenciar una performance, una acció o una instal·lació i no entendre res de res?

Assumpta Carreras

L’entrevista. Parlem de les arts amb Eulàlia Bosch «Amb la curiositat comença tot»

Som amb l’Eulàlia Bosch (Barcelona, 1949), professora de filosofia, curadora d’exposicions i creadora de projectes que connecten les arts, l’educació i la filosofia amb la vida quotidiana, per mantenir una conversa sobre la relació entre l’art i l’educació.

Anna Tetas

Infant i societat. L’hort escolar i social

L’hort escolar i social va encetar de manera «oficial» aquesta aventura el darrer curs 2022-2023. L’adjectiu «escolar» va indefugiblement unit al de «social», puix és també de la societat de Gaianes, Alacant. Social del llatí societas, que ens parla de comunitat amb tot allò que comporta. Escola i comunitat es donen la mà.

Ezequiel Biosca

Poesia. Art i poesia, un vincle primerenc

La poesia entra dins del que anomenem expressió artística i escoltar poesia és un aprenentatge, és un gaudi auditiu del llenguatge a través de la veu, el so i el ritme.

Carles Cano

Llibres i art

Són les autories amb un discurs i una recerca pròpia, les que agraden o les que romandran en el temps. Les que generen interrogants a qui mira, llegeix…, sent.

Sergi Portela, Amàlia Ramoneda, Mariona Trabal

Informacions

Revista Infància

Per saber-ne més. Art a l’abast de petits i grans

Revista Infància

Portada i crèdits

Revista Infància

Autor


Revista Infància


Títol


Vols comprar aquest exemplar ?

Autor


Revista Infància

Títol

Autor


I tu què en penses? Quin lloc tenen les manualitats a l’educació infantil?

Des de la revista Infància, llancem la pregunta i esperem la vostra resposta a les xarxes socials, perquè generar debat dels temes que envolten l’educació sempre és necessari.

Revista Infància


Referents. Els temps i els dies d’Artur Martorell

Un pedagog il·lustre, paradigma de la solidesa de la tradició cultural catalana i de la renovació pedagògica; un mestre entra-nyable, apassionat per la seva feina, humanista entestat a obrir camins i d’una bonhomia indiscutible; un educador polifacètic que va participar en el món del lleure a través de l’escoltisme i les colònies escolars, en el món de l’edició amb llibres per a infants i joves d’alta qualitat; promotor del gust per la bona literatura i col·laborador de Cavall Fort; lingüista convençut que l’ensenyament de la llengua a l’escola és bàsic i no té espera; gestor municipal, que va promoure concerts i emissions radiofòniques per a escolars; formador de mestres… I un llarg etcètera. Aquest és Artur Martorell (1894-1967). A la primera Escola d’Estiu de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, l’any 1966, hi va fer un curs de llenguatge. Al cap de poc ens va deixar. Quan el professor Octavi Fullat començava la seva carrera com a docent, el va anar a veure i li va quedar gravada una frase que li va dir: «L’important, en educació, és creure en l’esdevenidor».

David Pujol i Fabrelles


Plana oberta. El valor d’educar per mitjà de l’art

Com poden els nens i les nenes apassionar-se pel coneixement mitjançant l’art i generar un transport cap a la cultura? Com pot una mestra mantenir viu aquest coneixement?

Yunisley Balmaseda


Educar de 0 a 6 anys. Síndrome de Stendhal: sobredosi de bellesa

Arribarà el moment en què haurem de debatre i repensar l’art a les escoles. Què és l’art? És realment present a l’escola? I, en cas afirmatiu, quin és el seu sentit?, de quina manera hi és?, quins espais habita?, amb quin objectiu? El respectem? Respectem la relació entre infància i art?

Àngela Bosch, Pau Sobrerroca


Experiències. Fer un dibuix o dibuixar?

Fa temps que ens adonem que el model d’acompanyament al dibuix que es proposa a la majoria de les escoles no és un model d’èxit. Els infants deixen de dibuixar quan s’adonen que el seu producte no és excel·lent. Costa trobar adults que dibuixin pel fet de gaudir, igual que canten, ballen o escriuen…

Glòria Vives


Experiències. Harmonia entre el món virtual i el món analògic. El taller del material gran

Les escoles tenim el repte d’afrontar la relació entre els llenguatges digitals i els infants, sense caure en els paranys de les tecnologies. Les possibilitats dels dispositius electrònics són innegables i els equips de mestres hem de pensar com fer-los dialogar amb el potencial creatiu dels infants mentre transiten entre el món real i el món imaginari, el virtual i l’analògic.

David Altimir, Maite Pujol


Bones pensades. Buscant l’equilibri

Cada dia, quan obro la porta de l’estança al matí, m’esforço per trobar l’equilibri entre el que diu la teoria i el que faig en la realitat. Em resulta difícil i motivador a parts iguals.

Sílvia Mayol 


Experiències. Viure el teatre des de la infància

Deia Antonio de la Torre, l’actor, en una entrevista, que el teatre hauria de ser matèria obligatòria a l’escola, i hi estem d’acord, perquè és una eina ben poderosa per construir la identitat de les persones, especialment a l’etapa d’infantil, que és on tot comença i on tot és possible.

Roser Escuriet


Experiències. La instal·lació

L’educació artística pot anar més enllà de l’expressió plàstica a través del dibuix, la pintura i el modelatge. Per què restringir als infants l’accés a altres manifestacions més conceptuals? Potser perquè a la majoria de nosaltres –adultes del carrer, poc familiaritzades amb l’art contemporani– se’ns fa un gra massa presenciar una performance, una acció o una instal·lació i no entendre res de res?

Assumpta Carreras


Infant i societat. L’hort escolar i social

L’hort escolar i social va encetar de manera «oficial» aquesta aventura el darrer curs 2022-2023. L’adjectiu «escolar» va indefugiblement unit al de «social», puix és també de la societat de Gaianes, Alacant. Social del llatí societas, que ens parla de comunitat amb tot allò que comporta. Escola i comunitat es donen la mà.

Ezequiel Biosca


Poesia. Art i poesia, un vincle primerenc

La poesia entra dins del que anomenem expressió artística i escoltar poesia és un aprenentatge, és un gaudi auditiu del llenguatge a través de la veu, el so i el ritme.

Carles Cano


Llibres i art

Són les autories amb un discurs i una recerca pròpia, les que agraden o les que romandran en el temps. Les que generen interrogants a qui mira, llegeix…, sent.

Sergi Portela, Amàlia Ramoneda, Mariona Trabal


Revista Infància


Títol


I tu què en penses? Quin lloc tenen les manualitats a l’educació infantil?

Des de la revista Infància, llancem la pregunta i esperem la vostra resposta a les xarxes socials, perquè generar debat dels temes que envolten l’educació sempre és necessari.

Autor


Revista Infància


Títol


Referents. Els temps i els dies d’Artur Martorell

Un pedagog il·lustre, paradigma de la solidesa de la tradició cultural catalana i de la renovació pedagògica; un mestre entra-nyable, apassionat per la seva feina, humanista entestat a obrir camins i d’una bonhomia indiscutible; un educador polifacètic que va participar en el món del lleure a través de l’escoltisme i les colònies escolars, en el món de l’edició amb llibres per a infants i joves d’alta qualitat; promotor del gust per la bona literatura i col·laborador de Cavall Fort; lingüista convençut que l’ensenyament de la llengua a l’escola és bàsic i no té espera; gestor municipal, que va promoure concerts i emissions radiofòniques per a escolars; formador de mestres… I un llarg etcètera. Aquest és Artur Martorell (1894-1967). A la primera Escola d’Estiu de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, l’any 1966, hi va fer un curs de llenguatge. Al cap de poc ens va deixar. Quan el professor Octavi Fullat començava la seva carrera com a docent, el va anar a veure i li va quedar gravada una frase que li va dir: «L’important, en educació, és creure en l’esdevenidor».

Autor


David Pujol i Fabrelles


Títol


Plana oberta. El valor d’educar per mitjà de l’art

Com poden els nens i les nenes apassionar-se pel coneixement mitjançant l’art i generar un transport cap a la cultura? Com pot una mestra mantenir viu aquest coneixement?

Autor


Yunisley Balmaseda


Títol


Educar de 0 a 6 anys. Síndrome de Stendhal: sobredosi de bellesa

Arribarà el moment en què haurem de debatre i repensar l’art a les escoles. Què és l’art? És realment present a l’escola? I, en cas afirmatiu, quin és el seu sentit?, de quina manera hi és?, quins espais habita?, amb quin objectiu? El respectem? Respectem la relació entre infància i art?

Autor


Àngela Bosch, Pau Sobrerroca


Títol


Experiències. Fer un dibuix o dibuixar?

Fa temps que ens adonem que el model d’acompanyament al dibuix que es proposa a la majoria de les escoles no és un model d’èxit. Els infants deixen de dibuixar quan s’adonen que el seu producte no és excel·lent. Costa trobar adults que dibuixin pel fet de gaudir, igual que canten, ballen o escriuen…

Autor


Glòria Vives


Títol


Experiències. Harmonia entre el món virtual i el món analògic. El taller del material gran

Les escoles tenim el repte d’afrontar la relació entre els llenguatges digitals i els infants, sense caure en els paranys de les tecnologies. Les possibilitats dels dispositius electrònics són innegables i els equips de mestres hem de pensar com fer-los dialogar amb el potencial creatiu dels infants mentre transiten entre el món real i el món imaginari, el virtual i l’analògic.

Autor


David Altimir, Maite Pujol


Títol


Bones pensades. Buscant l’equilibri

Cada dia, quan obro la porta de l’estança al matí, m’esforço per trobar l’equilibri entre el que diu la teoria i el que faig en la realitat. Em resulta difícil i motivador a parts iguals.

Autor


Sílvia Mayol 


Títol


Experiències. Viure el teatre des de la infància

Deia Antonio de la Torre, l’actor, en una entrevista, que el teatre hauria de ser matèria obligatòria a l’escola, i hi estem d’acord, perquè és una eina ben poderosa per construir la identitat de les persones, especialment a l’etapa d’infantil, que és on tot comença i on tot és possible.

Autor


Roser Escuriet


Títol


Experiències. La instal·lació

L’educació artística pot anar més enllà de l’expressió plàstica a través del dibuix, la pintura i el modelatge. Per què restringir als infants l’accés a altres manifestacions més conceptuals? Potser perquè a la majoria de nosaltres –adultes del carrer, poc familiaritzades amb l’art contemporani– se’ns fa un gra massa presenciar una performance, una acció o una instal·lació i no entendre res de res?

Autor


Assumpta Carreras


Títol


Infant i societat. L’hort escolar i social

L’hort escolar i social va encetar de manera «oficial» aquesta aventura el darrer curs 2022-2023. L’adjectiu «escolar» va indefugiblement unit al de «social», puix és també de la societat de Gaianes, Alacant. Social del llatí societas, que ens parla de comunitat amb tot allò que comporta. Escola i comunitat es donen la mà.

Autor


Ezequiel Biosca


Títol


Poesia. Art i poesia, un vincle primerenc

La poesia entra dins del que anomenem expressió artística i escoltar poesia és un aprenentatge, és un gaudi auditiu del llenguatge a través de la veu, el so i el ritme.

Autor


Carles Cano


Títol


Llibres i art

Són les autories amb un discurs i una recerca pròpia, les que agraden o les que romandran en el temps. Les que generen interrogants a qui mira, llegeix…, sent.

Autor


Sergi Portela, Amàlia Ramoneda, Mariona Trabal


Títol


Informacions

Autor


Revista Infància


Títol


Per saber-ne més. Art a l’abast de petits i grans

Autor


Revista Infància

Subscriu-te al nostre butlletí!

Vols rebre informació sobre totes les novetats formatives i activitats de l'Associació?
Subscriu-t'hi!

Escoles/Universitats amigues

Ets un centre educatiu que vol participar i cooperar amb equips de mestres compromesos amb la millora de l’educació a Catalunya?
Associa't i forma part de la xarxa!